"Minua on aina kiehtonut se, miten ilmaisemme
itseämme, kuinka esittäydymme kielen avulla, kuinka puhuttelemme toisia. Identiteetti ja sen
tutkiminen ovat kirjoittamisessani aina läsnä: keitä olemme, keitä sanomme olevamme, kuinka sanomme
olevamme niitä, joita olemme?”
Sitaatti
on runoilija Catharina Gripenbergiltä.
Sain sen opettajalta palautteen yhteydessä.
Pidän siitä, yritän kirjoittaessani löytää samaa.
Ensimmäinen
vuosi on takana. Kaikki oppimistehtävät tehty, yhtä arvosanaa odottelen vielä.
Mieli on oudossa tilassa. Mitä nyt? Jatkanko syksyllä aineopintojen parissa,
vai tyydynkö käymään vuoden mittaan muutamilla lyhytkursseilla kirjoittamiseen
liittyen. Aineopinnot vaikuttavat tähänastisen tiedon mukaan varsin teoreettisilta,
minä kaipaan toiminnan ihmisenä kirjoittamista, kirjoittamista ja kirjoittamista
ja palautetta teksteistä. Vaikka olen kirjoittajana Proosareissa, kaipaan
myös kirjoittamista systemaattisesti opiskelevaa ryhmää johon integroitua.
(Olikohan tuo tähän sopiva sana?)
Mieli on
oudossa tilassa siksikin, että olen seurannut Alppilan koulun tapahtumien
yhteydessä liki tsunamin veroiseksi muodostunutta keskustelua koulujen
turvallisuudesta. En ole ottanut, enkä halua ottaa tapahtumiin kantaa puoleen
enkä toiseen, enhän tosiasiassa tiedä niistä mitään. Mutta kauhistelen asian
tiimoilta julkitullutta tietoa koulumaailmasta. Onko siellä noin kauheata?
Oppilailla ja opettajilla? Että käsirysyyn pitää käydä?
Eri-ikäisiä
pojanlapsia on koulussa syksyllä kolmin kappalein. Kuinka on heidän
kouluissaan? Ovatko he turvassa
oppilastovereiltaan ja opettajiltaan? Pitääkö tässä alkaa olla enemmänkin
huolissaan kuin jo valmiiksi olen? Kouluampumiset kauhistuttavat ennestään ja
nyt tämä kaikki tieto koulujen sisältä?
Bostonin tapahtumat
kauhistuttavat. Mihin hittoon tämä kaikki johtaa? Miten tällaiseen tilanteeseen
on päädytty? Meillä ja muualla?Jotakin me
suuret ikäluokat on selvästi tehty väärin. Mutta mitä? Ja miten se on
korjattavissa? Vai onko mitenkään? Missään?
On hampaaton
olo. Sellainen, että entistä useammin tulee ajatelleeksi sitä, että onneksi en
ole enää nuori. Ja että kahdessa sukupolvessa tehtyjen virheiden korjaamiseen
menee varmasti ainakin kaksi, ellei kolme uutta sukupolvea. Joita minä en taida
enää nähdä. Onneksi. Tai epäonneksi?
Teksti ja kuvat: AnnaY
Bostonin ym. vastaavissa surullisissa uutisissa ihmetyttää ja ärsyttää se, että miksi pitää kertoa yksityiskohtaisesti, miten pommi oli rakennettu, että sen pystyy kuka tahansa rakentamaan, että ohje löytyy netistä?
VastaaPoistaToki sellainen joka haluaa rakentaa pommin, löytää siihen ohjeen muutenkin, mutta joku vesseli saattaa innostua ihan vain uteliaisuuttaan kokeilemaan sen tekemistä, ja pitäähän sitä sitten kokeillakin...
Kiitos Petriina. Olen ajatellut aivan samaa.
PoistaKoulujupakan kohdallakin olen pohtinut, josko kaikki kiehunta tapahtuman ympärillä antaa joillekin opettajille tai oppilaille viestin siitä, että he saavat tehdä mitä vain.
Puolesta ja vastaan kun on niin monenlaisia kannanottoja molemmin puolin.
Lisää Alppilasta. Taustoja.
VastaaPoistahttp://turjalainen.blogspot.fi/2013/04/alppilan-koulukohun-matapaise-puhkeaa.html
Koko tapahtuma alkaa saada kipeitä piirteitä. Se on saanut myös kohtuuttomat mittasuhteet millä tahansa mittarilla mitattuna.
PoistaPelkään pahoin, että kaikista pahimmat seuraukset tulevat - taas kerran - lasten kannettaviksi. Ja se on väärin.
Mikään aikuisten henkilökohtainen missio ei saa tehdä lapsesta uhria.
Ei myöskään sensaatiohakuisuus asian ympärillä. Ei suuntaan eikä toiseen!